معافیت‌های مالیاتی املاک ترکیه

چگونگی بهرمند شدن از معافیت‌های مالیاتی املاک ترکیه با کمک ایران آکدنیز

در این مقاله با نرخ‌ها، پرداخت‌ها و معافیت‌های مالیاتی املاک ترکیه آشنا می‌شوید. اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، آگاهی از این موارد برای شما ضروری است. نرخ مالیات بسته به نوع ملک، مساحت، سطح ساختمان و قیمت هر متر مربع زمین از 1 تا 18 درصد متغیر است.

مالیات بر املاک ترکیه

مالیات بر املاک یا مالیات بر دارایی، به‌طور عمومی معادل یک تا شش درصد از ارزش ملک یا دارایی را شامل می‌شود. این مقدار در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است. پرداخت این هزینه باید قبل از پایان ماه مه میلادی هر سال انجام شود. همچنین، مشارکت در حفاظت از اموال فرهنگی غیرمنقول به نسبت ۱۰ درصد از مالیات بر املاک و مستغلات برداشت می‌شود. به‌طور کلی، مالیات بر املاک براساس نوع ملک در سند مذکور مشخص می‌شود: برای املاک مسکونی ۰.۱٪، املاک تجاری ۰.۴٪ و زمین‌های کشاورزی ۰.۲٪ مالیات اعمال می‌شود.

مالیات بر املاک در ترکیه بر ارزش کل ملک محاسبه می‌شود و به‌طور کلی در قیمت پیشنهادی توسعه دهندگان لحاظ می‌شود. اتباع خارجی هنگام خرید ملک در ترکیه نرخ‌های مالیاتی از ۱% تا ۱۸% را پرداخت می‌کنند. با این حال، این مقدار در حال حاضر بسیار کمتر است. علاوه بر این، خریدار باید هزینه استانداردی را به آژانس املاک بپردازد.

مالیات خریدار ۱.۵٪ از قیمت خرید است، در حالی که فروشنده باید ۰.۱۵-۰.۷۵٪ حق تمبر را هنگام خرید بپردازد. املاک ترکیه دو بار در سال مشمول مالیات می‌شود که اولین قسط آن از ماه مارس شروع می‌شود و در ماه می به پایان می‌رسد. قسط دوم در آبان ماه است. خریدار می‌تواند مالیات را به‌صورت نقدی، آنلاین یا در اداره مالیات محلی پرداخت کند. تاخیر در پرداخت مالیات موجب جریمه می‌شود.

قبل از خرید ملک در ترکیه، دانستن قوانین مالیاتی بسیار مهم است. هر خرید ملک در ترکیه به یک شماره مالیات نیاز دارد که می‌توانید آن را در هر اداره مالیاتی دریافت کنید. برای دریافت شماره مالیاتی، باید یک کپی تایید شده یا ترجمه شده از پاسپورت خود را ارسال کنید.

انواع مالیات‌ بر املاک و مستغلات در ترکیه

در ترکیه، دو نوع مالیات بر املاک و مستغلات وجود دارد که تنها یکبار پرداخت می‌شوند. نوع اول مالیات بر سند ملکی است که هنگام ثبت سند مالکیت در اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه پرداخت می‌شود. این مالیات در هنگام خرید و فروش ملک به‌طور مساوی توسط صاحب ملک و خریدار پرداخت می‌شود. میزان این مالیات 4 درصد از ارزش ملک است و هر طرف 2 درصد از آن را پرداخت می‌کند.

نوع دوم مالیات بر ارزش افزوده (مالیات VAT) است که تنها هنگام خرید ملک در ترکیه پرداخت می‌شود. ارزش این مالیات متغیر بوده و ممکن است بین 1 تا 8 و در برخی موارد تا 18 درصد نوسان کند. میزان مالیات بر اساس نوع، مساحت، موقعیت ملک و عوامل دیگر تعیین می‌شود. محاسبه این مالیات بر اساس مساحت خالص ملک صورت می‌گیرد، نه بر اساس مساحت کل ملک. قانون معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه می‌دهد تا از پرداخت این نوع مالیات معاف شوند.

علاوه بر این، مالیات سالانه بر املاک و مستغلات توسط شهرداری اعمال می‌شود. میزان این مالیات سالانه توسط شهرداری هر منطقه تعیین می‌شود.

معافیت از مالیات بر ارزش افزوده بر املاک و مستغلات در ترکیه

در ترکیه، برخی املاک و مستغلات از مالیات بر ارزش افزوده (VAT) معاف هستند. این معافیت مالیاتی برای املاک و مستغلاتی که به‌عنوان مسکونی استفاده می‌شوند، اعمال می‌شود. با این حال، برای بهره‌برداری از معافیت، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. املاک و مستغلات باید برای مسکونی استفاده شوند و نباید تجاری یا صنعتی باشند.
  2. مالک باید یک نفر حقیقی باشد، به عبارت دیگر املاک تجاری یا شرکت‌ها از معافیت مالیاتی مستثنی هستند.
  3. ملک باید به‌صورت کامل ساخته شده باشد و نباید در حال ساخت یا بازسازی باشد.
  4. معافیت مالیاتی تنها برای اموال جدید و نوساز اعمال می‌شود و برای اموال دست دوم معافیت وجود ندارد.

اهمیت دیگر این است که معافیت مالیاتی برای اموال مسکونی تا سقف مقرر شده اعمال می‌شود و اگر ارزش ملک از این سقف بالاتر باشد، مالیات بر ارزش افزوده برای بخش اضافی دریافت می‌شود.

معافیت مالیاتی در ترکیه برای املاک و مستغلات: آنچه باید درباره معافیت‌ها بدانید

معافیت مالیاتی شامل ساختمان‌های مسکونی می‌شود، همچون آپارتمان‌ها، ویلای‌ها و واحدهای مسکونی. همچنین واحدهای تجاری دارای مجوز نیز مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، مانند دفاتر عمومی و محل کار. باید توجه داشت که این معافیت‌ها فقط برای املاک و مستغلات نوساز اعمال می‌شود و املاک قدیمی شامل حکم معافیت مالیاتی نمی‌شوند. همچنین زمین‌های کشاورزی و سایر انواع زمین‌ها مشمول حکم معافیت مالیاتی نخواهند بود.

معافیت مالیاتی در ترکیه برای افراد خارجی و شرکت‌های غیرمستقر

معافیت مالیاتی در ترکیه برای افراد خارجی و شرکت‌های غیرمستقر
معافیت مالیاتی در ترکیه برای افراد خارجی و شرکت‌های غیرمستقر

با توجه به حکم معافیت مالیات بر املاک و مستغلات در ترکیه، گروه‌های زیر از این معافیت مالیاتی برخوردار هستند:

  1. اشخاص خارجی که در ترکیه اقامت ندارند: افراد غیرترکی که در ترکیه اقامت دائم یا موقت ندارند، می‌توانند از معافیت مالیاتی بر املاک و مستغلات بهره‌برده و از پرداخت مالیات مربوطه معاف شوند.
  2. اشخاص حقوقی خارجی که در ترکیه مستقر نیستند: شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی که فعالیت خود را در ترکیه انجام می‌دهند و در ترکیه مستقر نیستند، نیز می‌توانند از معافیت مالیاتی بر املاک و مستغلات بهره‌برده و از پرداخت مالیات مربوطه معاف شوند.
  3. شهروندان ترکیه‌ای که در ترکیه ساکن نیستند: افرادی که تابعیت ترکیه را دارند، اما در ترکیه ساکن نیستند، می‌توانند از معافیت مالیاتی بر املاک و مستغلات بهره‌برده و از پرداخت مالیات مربوطه معاف شوند.

شرایط معافیت از پرداخت مالیات بر املاک و مستغلات ترکیه

برای درخواست معافیت از مالیات بر املاک و مستغلات در ترکیه، شما باید به شرایط زیر توجه کنید:

  1. سرمایه گذار نباید در ترکیه اقامت داشته باشد.
  2. شخص متقاضی معافیت از پرداخت مالیات، نباید در طول یک سال گذشته، بیش از 6 ماه در ترکیه اقامت داشته باشد.
  3. متقاضی نباید دارای مجوز اقامت معتبر در ترکیه باشد.
  4. متقاضی نباید دارای آدرس ثبت شده در ترکیه باشد.
  5. مؤسسات و شرکت‌های خارجی نباید در ترکیه مستقر باشند.
  6. پرداخت ارزش ملک باید با ارز خارجی صورت بگیرد و پولهای پرداختی نیز باید منحصراً از خارج ترکیه وارد شده باشد.
  7. در صورتی که اموال به‌صورت نقدی وارد ترکیه شده باشند، باید از طریق حواله بانکی یا اظهارنامه گمرکی پرداخت شوند.
  8. ملک باید نوساز باشد؛ زیرا املاک قدیمی مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند.
  9. تنها ساختمان‌های مسکونی همچون ویلاها، آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی و املاک تجاری همچون دفاتر و اماکن کاری مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.
  10. زمین‌های کشاورزی و سایر انواع املاک و مستغلات مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

همچنین، سرمایه‌گذار باید اسناد و مدارک زیر را تهیه و حاضر داشته باشد:

  • یک کپی ترجمه شده از گذرنامه.
  • کپی ترجمه شده از مدرکی که اقامت سرمایه‌گذار در خارج از ترکیه را نشان می‌دهد.
  • شماره مالیاتی ترکیه.
  • قرارداد فروش ملک.

در صورتی که صاحب ملک شرایط مذکور را داراست، باید به اداره ثبت اسناد و املاک (اداره تاپو و کاداسترو) شهری که ملک در آن واقع شده است، مراجعه کرده و درخواست معافیت مالیات خود را تکمیل کند. اگر سرمایه‌گذار مالیات را پرداخت کرده باشد، با ارائه مدارک مذکور به اداره تاپو، قادر خواهد بود مالیات پرداخت شده را بازپس گیرد.

معافیت‌ها

معافیت‌های مالیاتی و املاک ترکیه به خارجی‌ها اجازه می‌دهد بدون پرداخت مالیات در ترکیه املاک و مستغلات خریداری کنند. این قوانین مبتنی بر مفهوم «معافیت ارزش افزوده» و با هدف تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه است. در گذشته سرمایه‌گذاران خارجی هنگام فروش املاک خود در ترکیه باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کردند، اما در حال حاضر، معافیت مالیاتی برای تمام فروش املاک در ترکیه اعمال می‌شود.

اگر می‌خواهید در املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کنید، چند شرط وجود دارد که باید رعایت شود. ابتدا باید مطمئن شوید ملکی که قصد خرید آن را دارید دارای شماره مالیات باشد. این را می‌توان از اداره مالیات ترکیه دریافت کرد. همچنین باید برای سایر اشخاصی که در معامله شرکت خواهند کرد، وکالتنامه دریافت کنید.

برای دریافت معافیت مالیاتی ملک باید ملک را با ارز خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که این معافیت فقط برای املاک جدید اعمال می‌شود و شامل املاک قدیمی نمی‌شود. علاوه بر این، شما نمی‌توانید ملک خود را قبل از گذشت یک سال کامل بفروشید. بنابراین، باید از یک مشاور املاک با تجربه مشاوره حقوقی دریافت کنید تا به شما کمک کند تا با دولت ترکیه دچار مشکل نشوید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که بهترین معامله را در ترکیه دریافت می کنید.

اگر مایل به خرید ملک در ترکیه هستید، لطفا از آخرین لیست املاک ترکیه و شهر های مهمی همچون املاک استانبول دیدن کنید.

کتاب الکترونیک ما حاوی همه مقالات مفید برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در ترکیه و قبرس است، این کتاب به‌صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد، در صورت نیاز فرم زیر را کامل کنید و از طریق ایمیل آن را دریافت نمایید.
[wpforms id=”24273″]


اگر این مطلب را مفید دانستید لطفا از طریق شبکه های اجتماعی زیر با دوستان خود به اشتراک بزارید.

مقایسه ملک ها

مقایسه