جستجوی املاک

تماس با ایران آکدنیز


لیست املاک جدید

مالیات بر ارزش افزوده فروش ملک در ترکیه

قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده فروش ملک در ترکیه با راهنمایی ایران آکدنیز

اگر به فکر سرمایه‌گذاری بر روی ملک در ترکیه هستید، باید از قوانین مالیات بر ارزش افزوده فروش ملک در ترکیه آگاه باشید. اگر تصمیم به فروش ملک خود در مدت پنج سال دارید، باید مالیات بر سود را بپردازید. این مالیات اجباری است و ممکن است منجر به زیان ده ها هزار دلار شود.

مالیات بر اساس افزایش ارزش ملک شما محاسبه می‌شود. این مالیات مانند سایر کشورها است. اگر ملک را بفروشید، باید مالیات ثابتی معادل ۲ درصد از قیمت فروش را بپردازید. با این حال، یک سال مهلت دارید تا ملک را بدون پرداخت مالیات بفروشید. در غیر این صورت باید ظرف چهار سال مالیات را پرداخت کنید.این مالیات از مابه التفاوت ارزش اعلامی ملک در زمان خرید و قیمت فروش آن اخذ می‌شود. با این حال، اگر حداقل پنج سال مالکیت ملک را داشته باشید، می‌توانید از مالیات اجتناب کنید.

دولت ترکیه در حال کار بر روی قوانینی برای تصویب این مالیات جدید است. در حالی که پیش‌ بینی زمان لازم‌ الاجرا شدن این قانون دشوار است، اما فهرست معاهداتی را که تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، اعلام کرده است. در حال حاضر ۹۴ معاهده تحت پوشش قرار دارند. با این حال، این تعداد احتمالاً در طول روند قانونگذاری تغییر می‌کند. مقامات ترکیه حداقل مجموعه ای از مقررات MLI را اتخاذ کرده اند، اما این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که برخی از مقررات مانند قانون ضد سوء استفاده را برای مقرهای دائمی در حوزه های قضایی سوم و نهادهای دارای اقامت دوگانه استثنا کنند.

چه کسانی در ترکیه مشمول پرداخت مالیات هستند؟

در ترکیه، دو گروه افراد موظف به پرداخت مالیات هستند:

  1. افرادی که اقامت ترکیه دارند: تمامی شهروندان و اتباع خارجی که اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند، مشمول پرداخت مالیات در این کشور هستند، حتی اگر فقط 6 ماه از سال را در ترکیه سپری کنند. مالیات پرداختی بسته به شغل، درآمد و دارایی هر فرد، شامل مالیات بر درآمد و مالیات املاک و مستغلات و دیگر موارد می‌شود.
  2. افرادی که در ترکیه کار و تجارت می‌کنند اما اقامت ترکیه ندارند: این افراد عمدتاً تاجرانی هستند که بخشی از فعالیت تجاری خود را در ترکیه انجام می‌دهند. آن‌ها فقط باید بخشی از درآمد حاصل از فعالیت‌های خود در ترکیه را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. به‌دلیل عدم داشتن اقامت ترکیه، آن‌ها مشمول پرداخت مالیات بر املاک و مستغلات نخواهند بود، حتی اگر ملکی را اجاره کنند.
مالیات ملک و روش‌های محاسبه آن در ترکیه برای خریداران خارجی املاک با کمک ایران آکدنیز

مالیات ملک و روش‌های محاسبه آن در ترکیه

در صورت تمایل به خرید ملک در ترکیه، بایستی با انواع مالیات‌ها و هزینه‌های اداری مرتبط با املاک در این کشور آشنا شوید. املاک در دسته‌ی دارایی‌های غیرمنقول قرار می‌گیرند و به همین دلیل، قوانین مالیاتی بر روی مالکیت ملک به‌صورت غیرمنقول تأثیر می‌گذارند. پرداخت مالیات در این زمینه مستقیماً با وضعیت اقامت و شهروندی فرد در ترکیه مرتبط است. در ادامه، چهار نوع مالیاتی که برای انواع املاک در ترکیه اعمال می‌شود را بررسی خواهیم کرد

۱. حق تمبر

در ترکیه، هنگامی که به دفاتر رسمی برای انجام فرآیند اداری تغییر مالکیت ملک مراجعه می‌کنید، باید به‌عنوان حق تمبر یک مبلغ را پرداخت کنید. مالیات حق تمبر براساس ارزش مالی ملک با نرخ ثابت 4.4 درصد محاسبه می‌شود. از نظر قانونی، هر دو طرف معامله مشمول پرداخت حق تمبر به‌صورت مساوی هستند. اما عموماً این اتفاق رخ نمی‌دهد و به‌عنوان یک توافق معامله، پرداخت این هزینه بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.

در بسیاری از موارد، فروشنده و خریدار برای کاهش هزینه‌های اداری تغییر مالکیت، ارزش واقعی ملک را در زمان معامله ذکر نمی‌کنند. این اقدام در کوتاه مدت می‌تواند مؤثر باشد. اما باید توجه داشت که ارزش مالی ثبت شده در سند، نیز در بیمه‌نامه‌های ملک درج می‌شود و به‌عنوان معیاری برای محاسبه پرداخت خسارت استفاده می‌شود.

۲. مالیات سالانه‌ ملک در ترکیه

مالیات سالانه بر ملک در ترکیه به‌عنوان “مالیات املاک” شناخته می‌شود و توسط وزارت امور مالیه ترکیه مدیریت می‌شود. این مالیات بر ارزش خالص ملک‌ها در ترکیه بر اساس معیارها و ضوابط مشخصی محاسبه می‌شود.

نرخ مالیات املاک در ترکیه متفاوت است و بر اساس ارزش ملک، موقعیت جغرافیایی، نوع ملک و سایر عوامل تعیین می‌شود. اما به‌طور کلی، معمولاً درصدی از ارزش خالص ملک برای محاسبه مالیات استفاده می‌شود.

برای مثال، در حال حاضر در ترکیه، نرخ مالیات املاک برای مسکونی‌ها معمولاً در حدود 0.1٪ تا 0.3٪ از ارزش خالص ملک تعیین می‌شود. اما لازم به ذکر است که این نرخ‌ها ممکن است بر اساس سیاست‌های دولتی و تغییرات قوانین مالیاتی تغییر کنند.

محاسبه مالیات سالانه بر ملک در ترکیه معمولاً توسط سازمان مالیاتی محلی صورت می‌گیرد و مهلت پرداخت مالیات ممکن است متفاوت باشد، اما عموماً در ماه‌های اول سال یا ماه‌های بعد از دریافت صورتحساب اعلام می‌شود.

۳. مالیات بر ارزش افزوده در فروش ملک در ترکیه: نرخ‌ها و قوانین مربوطه

وقتی تصمیم به فروش یک ملک در ترکیه می‌گیرید، باید به‌عنوان فروشنده مالیاتی به‌عنوان مالیات ارزش افزوده (VAT) به شهرداری پرداخت کنید. ارزش افزوده به‌طور ساده به تفاوت نرخ کلی فروش و خرید اشاره دارد. نرخ ارزش افزوده به‌طور معمول در قیمت نهایی ملک محاسبه می‌شود، بنابراین شما نیازی به پرداخت جداگانه‌ای ندارید.

مالیات ارزش افزوده اولین بار در مورد خریداران خارجی معرفی شد و اکنون یکی از قوانین ثابت مالیاتی در ترکیه است. روش محاسبه ارزش افزوده به‌صورت زیر است:

  • ارزش افزوده برای املاک تجاری معمولاً با نرخ ثابت 18٪ محاسبه می‌شود.
  • مالیات ارزش افزوده برای املاک مسکونی براساس یک نرخ متغیر در بازه 1٪ تا 18٪ تعیین می‌شود.
  • مالیات املاک مسکونی که کمتر از 150 متر مربع است، 1٪ از ارزش مالی ملک را در بر می‌گیرد.
  • ارزش افزوده برای املاک بیشتر از 150 متر مربع با نرخ 18٪ محاسبه می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده برای یک دوره 5 ساله اعمال می‌شود. به این معنی که اگر در 5 سال اول پس از خرید ملک، آن را بفروشید، باید درصدی از تفاوت نرخ خرید و فروش را به‌عنوان سود تجارتی پرداخت کنید.

۴. مالیات بر درآمد دارایی‌ها در ترکیه

مالیات بر درآمد دارایی‌ها در ترکیه
مالیات بر درآمد دارایی‌ها در ترکیه

در ترکیه، مالیات درآمد حاصل از دارایی‌ها به‌عنوان “مالیات بر درآمد غیرحقوقی” شناخته می‌شود و توسط وزارت امور مالیه ترکیه مدیریت می‌شود. این مالیات بر درآمدی که افراد از دارایی‌هایی مانند املاک، سهام، اجاره و سایر منابع دریافت می‌کنند، اعمال می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد غیرحقوقی در ترکیه متفاوت است و بسته به نوع درآمد و میزان آن متغیر است. در حالت کلی، نرخ مالیات بر درآمد غیرحقوقی در ترکیه برای افراد حقیقی معمولاً بین 15٪ تا 35٪ است. اما لازم به ذکر است که این نرخ‌ها می‌توانند تحت تأثیر تغییرات قوانین مالیاتی و سیاست‌های دولتی قرار بگیرند.

محاسبه مالیات بر درآمد حاصل از دارایی در ترکیه براساس سیستم اعلامی انجام می‌شود. افراد ملزم هستند درآمدهای غیرحقوقی خود را اعلام کرده و مالیات معادل آن را پرداخت کنند. شیوه‌های اعلام و پرداخت مالیات بسته به نوع درآمد و وضعیت هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

نرخ مالیات در هر شهر و ملک متفاوت است، بنابراین مهم است که با دفاتر شورای محلی بررسی شود. در برخی مناطق، نرخ مالیات هر سال تغییر می‌کند. در ترکیه، مالیات بر دارایی سالانه برای کمک به پرداخت خدمات عمومی و امکانات رفاهی در شهر، مانند سیستم‌ های زیرزمینی، مدارس، و اجرای قانون تعلق می‌گیرد. مبلغ بسته به ارزش ملک و موقعیت آن متفاوت است. می‌توانید مالیات را در دفتر شورای محلی یا آنلاین پرداخت کنید.

معافیت از مالیات شرکت‌ها

قوانین مالیاتی ترکیه به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا درصد زیادی از سود خود را از فروش اموال ترکیه به‌عنوان درآمد معاف از مالیات دریافت کنند. معافیت مالیاتی هم برای املاک و هم برای سهام شرکت‌های ترکیه ای اعمال می‌شود. با این حال، برای واجد شرایط بودن برای معافیت مالیاتی، چند شرط وجود دارد که باید رعایت شود.

اول، سود باید حداقل دو سال پس از فروش در یک حساب ویژه نگهداری شود. ثانیاً، شرکت خارجی قبل از اینکه بتواند سهام خود را بفروشد، باید به مدت دو سال در ترکیه حضور داشته باشد.

میزان مالیاتی که شرکت می پردازد به ارزش ملک و نوع ملک بستگی دارد. به‌عنوان مثال، در استانبول، مالیات سالانه دارایی بر ارزش ملک محاسبه می‌شود. اما در صورت فروش ملک، در صورت اجاره، مالک مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.

اگر مایل به خرید ملک در ترکیه هستید، لطفا از آخرین لیست املاک ترکیه دیدن کنید.

با نوشتن دیدگاه و امتیاز دهی, نظرات خود را به اشتراک بگذارید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید با دوستان یا فالورها

Facebook
Twitter
LinkedIn
VK
Reddit
Tumblr
Telegram
WhatsApp

مطالب مشابه این پست در بلاگ ایران آکدنیز

هزینه‌های خرید ملک در ترکیه با مشاوره کارشناسان املاک ترکیه ایران آکدنیز
کوروش سلیمانی

هزینه‌های خرید ملک در ترکیه

در این راهنما، ما فرآیند خرید ملک در ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بر اهمیت شناخت کلیه هزینه‌های مرتبط تأکید می‌کنیم. این شامل هزینه‌های قانونی، مالیات‌ها، هزینه‌های نقل و انتقال و هرگونه هزینه جانبی دیگر است که ممکن است در طی فرآیند خرید به وجود آید.

ادامه مطلب »
نحوه دریافت سند مالکیت ترکیه با راهنمایی ایران آکدنیز
کوروش سلیمانی

نحوه دریافت سند مالکیت ترکیه

خرید ملک در ترکیه توسط خریداران خارجی نیازمند ارائه اسناد متعددی است که هر یک نقش مهمی در تکمیل فرآیند انتقال ملکیت دارند. در این بخش، ما یک فهرست جامع از تمام اسناد ضروری برای خریداران خارجی، توضیحات دقیق هر سند و روش‌های به دست آوردن آنها را ارائه می‌دهیم.

ادامه مطلب »
راه‌های تامین مالی برای خرید ملک در ترکیه به پیشنهاد ایران آکدنیز
کوروش سلیمانی

راه‌های تامین مالی برای خرید ملک در ترکیه

در این مقاله، ما به بررسی جامع آمادگی مالی مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه توسط خریداران خارجی خواهیم پرداخت. از تخمین بودجه لازم و هزینه‌های مرتبط با خرید ملک گرفته تا مرور مراحل مختلف فرآیند خرید و نکات مهمی که در هنگام انجام این سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کرد، پوشش داده می‌شود.

ادامه مطلب »
وکالت در ترکیه برای خرید ملک
کوروش سلیمانی

وکالت در ترکیه

یکی از مواردی که سرمایه‌گذاران و خریداران ملک به آن نیاز دارند اطلاع از موارد وکالت در ترکیه است. در این مقاله، قصد داریم به یکی از مسائل حقوقی مهم برای ایرانیان که در ترکیه زندگی می‌کنند و همچنین نیازمند وکالت در ایران هستند، پرداخته و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه ارائه دهیم.

ادامه مطلب »
خریداران ملک در ترکیه و راهنمایی آنها با بررسی های کارشناسانه ایران آکدنیز
کوروش سلیمانی

خریداران ملک در ترکیه

چه کسانی می‌توانند در ترکیه خانه بخرند؟ وقتی صحبت از خرید ملک در ترکیه می‌شود، معیارهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این معیارها برای انواع مختلف خریداران ملک در ترکیه مانند اتباع خارجی، شهروندان ترکیه و سرمایه‌گذاران متفاوت است.

ادامه مطلب »
چیدمان خانه در ترکیه و دکوراسیون آن با مشاوره کارشناسان ایران آکدنیز
کوروش سلیمانی

چیدمان خانه در ترکیه

چیدمان خانه، یکی از جنبه‌های مهم در طراحی داخلی است که تأثیر قابل توجهی در زیبایی و آرامش فضاهای زندگی دارد. هنر چیدمان خانه در ترکیه با ریشه‌هایی عمیق در فرهنگ و تاریخ این کشور، به‌عنوان یک هنر برجسته مورد توجه قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب »

خواندن مطالب جدید ما در اینجا یا سوشال مدیا

مقایسه ملک ها

مقایسه