معافیت مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید ملک ترکیه

شرایط مربوط به معافیت مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید ملک ترکیه برای خریداران خارجی

اگر به‌دنبال خرید ملک ترکیه هستید، ممکن است بخواهید امکان معافیت مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید ملک ترکیه را در نظر بگیرید. برای دریافت این معافیت مالیاتی، ابتدا باید مطمئن شوید که ملکی که خریداری می کنید کامل شده است. یعنی باید سند ارتفاق طبقات و پروانه ساختمان داشته باشد. علاوه بر این، باید شهروند ترکیه یا دارای مجوز اقامت از این کشور باشید. اگر یک خارجی هستید، باید ثابت کنید که در ترکیه زندگی نمی‌کنید و یک سند غیر مقیم صادر شده توسط فرمانداری ارائه دهید. در این مقاله، به بررسی شرایط و معیارهای معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده هنگام خرید ملک در ترکیه خواهیم پرداخت.

مالیات بر ارزش افزوده املاک در ترکیه 

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)، مبلغی است که بر اساس قیمت بازار ملک محاسبه می‌شود و دارای معیارهای گوناگونی است. این مالیات در زمان خرید یا انتقال مالکیت ملک، به اداره مالیات املاک پرداخت می‌شود.

ارزش مالیات بر املاک و مستغلات در ترکیه، با توجه به معیارهای متنوعی اعم از نوع ملک (تجاری یا مسکونی)، مساحت ملک، ویژگی‌های ساختمان و قیمت هر متر مربع در منطقه، بین 1٪ تا 18٪ متغیر است. ارزش این مالیات بر اساس متراژ خالص ملک محاسبه می‌شود و در زمان خرید، یکباره پرداخت می‌شود.

مالیات‌های وضع شده بر ملک و مستغلات در ترکیه

مالیات‌های وضع شده بر ملک و مستغلات در ترکیه به مالیات‌هایی اطلاق می‌شود که بر املاک و مستغلات در خاک ترکیه واقع شده است. این مالیات‌ها بر اساس قوانین مالیاتی وضع شده توسط دولت ترکیه تعیین می‌شوند و تمامی سرمایه‌گذاران و صاحبان املاک در ترکیه ملزم به پرداخت آنها هستند. مبالغ مالیاتی مشخص شده باید در زمانهای معین به سازمانها و ارگانهای مالیاتی پرداخت شود.

در صورتی که صاحبان املاک و سرمایه‌گذاران از پرداخت مالیات معاف نباشند، می بایست مبالغ مشخصی را طی زمانهای مشخص به حساب دولت واریز کنند. مسئولیت پرداخت این مالیات بر عهده صاحب ملک یا فردی است که از آن ملک استفاده می‌کند. در صورتی که هیچ یک از این دو شخص (صاحب ملک یا فرد استفاده کننده از ملک) موجود نباشند، در این حالت کسی که حق تصرف در ملک را دارد، مسئولیت پرداخت مالیات را بر عهده دارد.

سرمایه‌گذارانی که از طریق اداره امور مالیاتی ترکیه، برای معافیت مالیاتی اقدام می‌کنند، باید بسیار دقت کنند که از وقوع هرگونه خطای محاسباتی جلوگیری کنند. این امر برای جلوگیری از احتمال محرومیت صاحب ملک از استفاده از قانون معافیت مالیاتی بسیار اهمیت دارد. همچنین، در صورتی که سرمایه گذار از پرداخت بخشی از این مالیاتها معاف باشد، می بایست بقیه مبالغ مالیات خود را در زمان مشخصی پرداخت کند.

معافیت مالیاتی شامل کدام دسته از املاک و مستغلات ترکیه می‌شود؟

معافیت از مالیات در ترکیه، شامل انواع ساختمان‌های مسکونی مانند آپارتمان‌ها، ویلاها و واحدهای مسکونی و همچنین واحدهای تجاری با مجوزهای لازم می‌شود.

این معافیت‌ها فقط برای املاک و مستغلات جدید اعمال می‌شود و املاک قدیمی یا دست دوم مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد. همچنین، زمین‌های کشاورزی و سایر نوع زمین‌ها هم مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند.

شرایط اخذ معافیت از پرداخت مالیات برای املاک و مستغلات در ترکیه عبارتند از:

  1. سرمایه‌گذار نباید در سال گذشته دارای مجوز اقامت معتبر در ترکیه باشد.
  2. متقاضی معافیت از پرداخت مالیات نباید در طول 6 ماه اخیر در ترکیه اقامت داشته باشد.
  3. متقاضی نباید آدرس ثبت شده در ترکیه داشته باشد.
  4. مؤسسات و شرکت‌های خارجی نباید در ترکیه فعالیت داشته باشند.
  5. پرداخت مبلغ خرید ملک باید با استفاده از ارز خارجی صورت گیرد و همچنین پول مورد استفاده باید از خارج ترکیه به کشور وارد شده باشد. در صورت ورود نقدینگی به ترکیه، باید از طریق حواله بانکی یا اظهارنامه گمرکی پرداخت شود.
  6. ملکی که معافیت مالیاتی دریافت کرده است، نباید در سال گذشته مجدداً به فروش رفته باشد.

قوانین معافیت ملک از مالیات بر ارزش افزوده

قوانین معافیت ملک از مالیات بر ارزش افزوده
قوانین معافیت ملک از مالیات بر ارزش افزوده

قوانین معافیت ملک از مالیات بر ارزش افزوده، شرایط متعددی را الزامی می‌کند و این شرایط باید در فروش ملک رعایت شود. این شرایط به شرایط مربوط به خریدار و شرایط عمومی تقسیم می‌شود.

شرایطی که باید در مورد ملک رعایت شود

  1. ملک باید برای سکونت یا استفاده تجاری باشد، بنابراین اراضی زراعی و زمین‌هایی که برای ساخت و ساز در نظر گرفته نشده‌اند، از معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده مستثنی هستند.
  2. معافیت فقط مربوط به واحدهای نوساز است، به عبارتی دیگر، املاکی که مستقیماً از شرکت‌های ساختمانی خریداری شده‌اند. بنابراین، در فروش‌های بعدی، این املاک از معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده مستثنی هستند.
  3. ملک باید دارای مجوز ساختمانی یا حق ارتفاع طبقات باشد.

شرایطی که باید توسط خریدار رعایت شود

  1. در صورتی که خریدار شهروند ترکیه باشد، حداقل باید 6 ماه اجازه اقامت و کار در خارج از ترکیه داشته باشد.
  2. در صورتی که خریدار یک شخص خارجی باشد، شخص حقیقی، نباید در ترکیه اقامت داشته باشد و باید “سند غیر مقیم بودن” را ارائه کند که توسط استانداری صادر می‌شود.
  3. در صورتی که خریدار یک شخص خارجی، شخص حقوقی باشد، نباید نماینده دائم در ترکیه داشته باشد.

شرایط عمومی

  1. رسید حواله بانکی (دکونت) نشان می‌دهد که قیمت ملک به بانک‌های ترکیه واریز شده است و پرداخت آن به‌صورت ارزی انجام می‌شود.
  2. تعهد به عدم فروش ملک به مدت یک سال (برای شهروندان ترکیه سه سال) از تاریخ انتقال سند مالکیت (تابو).
  3. ملک باید پس از 1 آوریل 2017 میلادی (10 فروردین 1396 شمسی) خریداری شده باشد و در صورتی که خرید قبل از این تاریخ انجام شده باشد، تنها در صورتی می‌توان از معافیت استفاده کرد که صدور سند مالکیت پس از این تاریخ انجام شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای معافیت مالیات

هنگام خرید ملک ترکیه، باید تمام مدارک لازم را داشته باشید تا واجد شرایط معافیت مالیات بر ارزش افزوده شوید. سرمایه‌گذار باید مستندات و اسناد زیر را تهیه کند:

  1. کپی ترجمه شده گذرنامه متقاضی.
  2. کپی ترجمه شده سندی که نشان دهد متقاضی در کشوری غیر از ترکیه ساکن است.
  3. قرارداد فروش ملک.
  4. در صورتی که سرمایه‌گذار وکیلی را برای پیگیری درخواست‌ها و امور خود انتخاب کرده است، وکالتنامه رسمی را ارائه کند.

نکته: می‌توان مستندات اول، دوم و پنجم را از سفارتخانه‌ها/کنسولگری‌ها یا مراکز اسناد رسمی ترکیه (دفاتر نوتر) در ترکیه تهیه کرد. مستندات سوم و چهارم نیاز به ترجمه رسمی ندارند.

شرایط زمانی معافیت

برای معافیت از مالیات، باید حداقل شش ماه قبل از خرید آن در ترکیه دارای ملک در کشور دیگری باشید. همچنین باید کارت فیروزه یا مدرک دیگری که ثابت کند حداقل یک سال از ترکیه خارج شده‌اید و همچنین حساب بانکی مربوطه داشته باشید.

سایر نکات

در نهایت، باید تراکنش تکمیل شده خود را به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال کنید. اداره ثبت اسناد و املاک به شما اطلاع خواهد داد که واجد شرایط معافیت مالیات بر ارزش افزوده هستید.

نکته: اگر یک سرمایه گذار خارجی هستید و می‌خواهید در ملک ترکیه سرمایه‌گذاری کنید، باید از پیامدهای مالیاتی آن آگاه باشید. درآمد اجاره‌ای که توسط ملک ایجاد می‌شود مشمول مالیات برارزش افزوده و مالیات بر درآمد ملک خواهد بود. علاوه بر آن، درآمد حاصل از خود ملک مشمول مالیات شرکت خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه یک روش امن برای رشد سرمایه شما خواهد بود و ما در تیم ایران آکدنیز همواره تلاش خود را کرده‌ایم که بهترین راهنمایی و مشاوره‌ها را در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

کتاب الکترونیک ما حاوی همه مقالات مفید برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در ترکیه و قبرس است، این کتاب به‌صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد، در صورت نیاز فرم زیر را کامل کنید و از طریق ایمیل آن را دریافت نمایید.
[wpforms id=”24273″]

مقایسه ملک ها

مقایسه