انواع تابعیت ترکیه

انواع تابعیت ترکیه با مشاورین املاک ایران آکدنیز

انواع تابعیت در ترکیه به‌چه صورت است؟ کدام موارد مشمول شما می‌شود؟ همسر و فرزندان شما به چه صورت باید عمل کنند؟ یک خارجی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در ملک، پاسپورت ترکیه را دریافت کند.

این روش شامل خرید ملک در ترکیه و انتقال مالکیت است. در طول این فرآیند، شما باید خانه‌ای به ارزش ۴۰۰۰۰۰ دلار آمریکا یا بیشتر خریداری کنید. در این مدت، همچنان می‌توانید به‌عنوان یک خارجی از این کشور دیدن کنید. وزارت محیط زیست و شهرسازی مسئولیت کلیه فرآیندهای سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد و مدت سرمایه‌گذاری سه سال است. پس از اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، همسر و فرزندان شما می‌توانند به شما ملحق شوند.

روش‌های اخذ شهر‌وندی تر‌کیه

  • اخذ شهروندی از طریق خرید ملک به ارزش 400 هزار دلار
  • اخذ شهروندی از طریق کار
  • اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری
  • ثبت شرکت در ترکیه و ایجاد کار برای 50 نفر (مراجعه به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی)
  •  ازدواج با شهروند ترک و گذشت 3 سال
  • اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید سهام و اوراق قرضه دولتی

اخذ شهروندی از طریق خرید ملک به ارزش 400 هزار دلار

در سال ۲۰۲۲، قانون جدیدی در مجلس ترکیه تصویب شد که به افزایش مبلغ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک پرداخت می‌کند. بر اساس این قانون، اتباع خارجی که تمایل به دریافت تابعیت ترکیه دارند، باید حداقل مبلغ ۴۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری داشته باشند.

اما خرید خانه به شرایط زیر وابسته است:

  1. خریداری ملک باید به‌صورت نقدی انجام شود.
  2. ملک باید بدون بدهی و مشکل مالی باشد.
  3. می‌توانید چندین ملک را خریداری کنید و درخواست پاسپورت ترکیه را برای آنها ارائه دهید.
  4. ملک خریداری شده نباید متعلق به شخص خارجی باشد و باید از فرد ترک خریداری شود.
  5. ملک قبلاً شهروندی ترکیه را به دست نگرفته باشد.
  6. صدور پاسپورت شما حدود ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد.

با خرید خانه، شما می‌توانید برای تمامی افراد خانواده خود (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) پاسپورت و اقامت ترکیه را ترتیب دهید.

نکته: سند غیرمنقولی باید به مدت حداقل ۳ سال بدون فروش و انتقال ثبت شده باشد.

در حالی که سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه می‌تواند سه تا چهار ماه طول بکشد. در ترکیه، تابعیت مضاعف خطری برای این کشور نیست و لازم نیست پاسپورت قدیمی خود را تحویل دهید. این یک مزیت بزرگ برای کسانی است که می‌خواهند در کشور خود بمانند. هزینه سرمایه‌گذاری در املاک نیز مقرون‌به‌صرفه است و نیازی به زندگی در ترکیه ندارد. شما می‌توانید در حین سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در کشور بمانید و به طیف وسیعی از فرصت ها دسترسی خواهید داشت. در ادامه به بررسی انواع تابعیت ترکیه خواهیم پرداخت.

اخذ شهروندی از طریق کار

در صورتی که به مدت ۵ سال در ترکیه کار کنید و مالیات و بیمه خود را پرداخت کنید، شما می‌توانید شهروندی ترکیه را به دست آورید. برای این منظور، ابتدا باید یک چالیشما ایزنی دریافت کنید. در واقع، چالیشما ایزنی به معنای مجوز کار در ترکیه است.

شرایط دریافت چالیشما ایزنی به این صورت است که شما باید توسط یک شرکت ترکی استخدام شده و به‌عنوان کارمند قانونی در آن شرکت فعالیت کنید. همچنین، بیمه شما باید به‌صورت منظم و هر ماه توسط کارفرمایتان واریز شود.

همچنین، می‌توانید با ثبت یک شرکت، اجازه کار خود را دریافت کنید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید به‌عنوان صاحب شرکت در ترکیه فعالیت کنید و از این طریق اجازه کار را به دست آورید.

اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری

با سرمایه‌گذاری در ترکیه، شما می‌توانید برای خود و خانواده‌تان تابعیت ترکیه را دریافت کنید. خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال است. برای اینکه سرمایه‌گذاری شما به تابعیت ترکیه منجر شود، باید در یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری تعیین شده توسط دولت ترکیه سرمایه‌گذاری کنید و همچنین مبلغ حداقل معین شده در هر زمینه را سرمایه‌گذاری نمایید.

معمولاً فرآیند دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه برای سرمایه‌گذاران بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌انجامد. از سال ۲۰۱۹ به بعد، با تسهیل قوانین، دریافت تابعیت ترکیه برای خانواده تا ۲ ماه زمان می‌برد. دولت ترکیه اجازه دوتابعیتی را می‌دهد، بنابراین نیازی به سلب تابعیت فعلی خود ندارید.

ثبت شرکت در ترکیه و ایجاد کار برای 50 نفر

قبلا برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه به وسیله کارآفرینی، کارفرمای خارجی مجبور بود ۱۰۰ شهروند ترکیه را استخدام کند. اما با تغییرات اخیر در قوانین ترکیه، از سال ۲۰۱۹، کارفرمایان می‌توانند با استخدام ۵۰ شهروند ترکیه، تابعیت ترکیه را دریافت کنند. در روش سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت در ترکیه، شما باید یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) ارائه دهید که توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تایید شود. سرمایه اولیه برای این منظور باید حداقل ۲۶۰۰ دلار یا معادل ۱۰ هزار لیر ترکیه باشد.

 ازدواج با شهروند ترک و گذشت 3 سال

دریافت تابعیت ترکیه از طریق ازدواج با شهروند ترک
دریافت تابعیت ترکیه از طریق ازدواج با شهروند ترک

به‌دلیل سابقه‌های سوء استفاده در گذشته، در ابتدای ازدواج، شهروندی و پاسپورت ترکیه به فرد خارجی ارائه نمی‌شود. در ابتدا، فقط اقامت کوتاه مدت به فرد خارجی اعطا می‌شود. پس از گذشت 3 سال و در صورتی که شرایط مورد قبول توسط کارشناسان اداره مهاجرت فراهم باشد، پاسپورت ترکیه به فرد ارائه می‌شود.

اما شرایطی که باعث می‌شود کارشناسان اداره مهاجرت به تسلیم ویزای ترکیه به فرد خارجی بپردازند چیست؟ این شرایط عبارتند از:

۱. زن و شوهر باید زیر یک سقف زندگی کرده و به مدت سه سال با هم زندگی کنند.

۲. باید از رفتارهایی که به اتحادیه زناشویی ضربه می‌زند، دور باشند.

۳. شخص خارجی نباید تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب شود.

۴. باید مدارکی ارائه شود که نشان‌دهنده واقعی بودن ازدواج است.

همچنین، شرایط عمومی ازدواج در کشور ترکیه به‌شرح زیر است:

۱. اگر شخصی که شهروند ترکیه است، قصد ازدواج مجدد دارد، باید حداقل ۳۰۰ روز از طلاق خود گذشته باشد.

۲. دختر یا پسر زیر ۱۸ سال نباید باشد.

شرایط عمومی یک فرد ایرانی برای ازدواج با یک شخص خارجی عبارتند از:

  • مراجعه به کنسولگری ایران در ترکیه.
  • اخذ تاییدیه از وزارت خارجه ترکیه.
  • آزمایش خون.
  • ارائه فرم اسناد رسمی.
  • تعیین وقت عقد رسمی.
  • حضور دو نفر شاهد برای انجام تشریفات عقد.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید سهام و اوراق قرضه دولتی

حداقل سرمایه‌ای که برای این نوع سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام لازم است، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا است. شما باید سهامی را خریداری کنید تا این مبلغ سرمایه‌گذاری را تامین کند. قبلاً این مبلغ دو میلیون دلار آمریکا بوده است، اما بر اساس طرح جدید ترکیه، کاهش یافته است.

شرایط سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام عبارتند از:

۱. سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه تأیید شود

۲. سهامی که خریداری می‌کنید، باید به مدت ۳ سال نگهداری شوند.

همچنین شرایط سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی عبارتند از:

۱. نباید اوراق قرضه را حداقل به مدت سه سال فروخت

۲. سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه تأیید شود

۳. حداقل سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی نیز ۵۰۰ هزار دلار است.

تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری بانکی

پس از درخواست ویزای سرمایه‌گذاری، سرمایه گذار خارجی می‌تواند با افتتاح حساب بانکی برای شهروندی ترکیه اقدام کند. شرط لازم برای اخذ پاسپورت ترکیه این است که سرمایه گذار باید حداقل ۵۰۰۰۰۰ دلار در بانک ترکیه برای حداقل سه سال سپرده گذاری کند. از این مطلب می‌توانید با مزایای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در استابول و آنکارا آشنا شوید.

جمع بندی

اخذ تابعیت ترکیه با روش‌های مختلف از طریق سرمایه‌گذاری یک فرصت جذاب برای افراد خارجی است. این روش‌ها شامل سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در تجارت و کارآفرینی، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق قرضه دولتی می‌شوند.

با توجه به شرایط و معیارهای مشخص دولت ترکیه، افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در هر یک از این زمینه‌ها، به دست آوردن تابعیت ترکیه را امکان‌پذیر کنند. هر روش دارای شرایط و محدودیت‌های خاصی است که بررسی دقیق و آگاهانه از آنها برای انتخاب بهترین روش بسیار حائز اهمیت است. این فرصت به افراد و خانواده‌ها امکان می‌دهد تا با اخذ تابعیت ترکیه، به مزایای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی این کشور دست یابند و از زندگی بهتری برخوردار شوند.

کتاب الکترونیک ما حاوی همه مقالات مفید برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در ترکیه و قبرس است، این کتاب به‌صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد، در صورت نیاز فرم زیر را کامل کنید و از طریق ایمیل آن را دریافت نمایید.
[wpforms id=”24273″]


اگر این مطلب را مفید دانستید لطفا از طریق شبکه های اجتماعی زیر با دوستان خود به اشتراک بزارید.

مقایسه ملک ها

مقایسه