واردات خودرو به ترکیه

قوانین مربوط به واردات خودرو به ترکیه برای خریداران املاک ترکیه

اگر قصد واردات خودرو به ترکیه را دارید و مقیم خارجی هستید، باید ابتدا آن را در اداره ثبت ترافیک ثبت‌نام کنید. پس از ثبت آن، پلاک مخصوصی دریافت خواهید کرد که برای مدت زمان مجوز کار یا اجازه اقامت شما مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که پلاک را نمی‌توان به شخص دیگری داد یا فروخت.

آماده‌سازی مدارک و مراحل مورد نیاز برای واردات خودرو به ترکیه

داشتن بیمه‌نامه

اولین کاری که باید قبل از واردات خودرو به ترکیه انجام دهید این است که از داشتن تمام مدارک لازم اطمینان حاصل کنید. این موارد شامل مجوز معتبر و اجازه اقامت است. همچنین، شما باید یک بیمه‌نامه فعلی خودرو داشته باشید. بیمه بین‌المللی خودرو در همه کشورها اجباری است و داشتن بیمه‌نامه در ترکیه ضروری است. هنگامی که بیمه خود را تهیه کردید، می‌توانید خودروی خود را وارد کنید.

گواهی مالکیت یا اجاره خودرو

همچنین به گواهی مالکیت یا قرارداد اجاره خودرو نیاز خواهید داشت. هنگام واردات خودرو باید یک وکالتنامه همراه شما باشد. وکالتنامه باید معتبر باشد و توسط سفارت یا کنسولگری در کشور مبدأ شما تایید شده باشد. علاوه بر این، خودرو باید دارای گواهینامه معتبر باشد که به نام شما صادر می‌شود.

اطلاع از مقررات

واردات خودرو به ترکیه می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد. قوانین و مقررات سختگیرانه ای برای این فرآیند وجود دارد، بنابراین قبل از شروع باید مطمئن شوید که همه چیز را می دانید. کارهای اداری زیادی برای انجام دادن وجود دارد و هزینه ها و الزامات مختلفی وجود دارد. علاوه بر این، شما باید مالیات واردات بالایی را برای خودروی خود بپردازید.

حداقل زمان خارج از ترکیه

ابتدا باید مطمئن شوید که خودروی شما حداقل ۱۸۰ روز را در خارج از ترکیه سپری کرده است تا بتوانید آن را وارد کنید. این قانون در مورد خودروهای با پلاک خارجی صدق می‌کند. مالک خودرو باید حداقل هفتاد روز در سال گذشته خارج از کشور باشد. بعد از این مدت می‌توانید ماشین را وارد کنید.

ثبت در اداره ثبت ترافیک محلی

هنگامی که هماهنگی‌های لازم را انجام دادید، مرحله بعدی ثبت نام خودرو در اداره ثبت ترافیک محلی است. به خودروی شما پلاک ویژه تعلق می‌گیرد. این پلاک فقط برای مدت مجوز کار/اقامت شما معتبر است. پلاک را نمی‌توان به کسی فروخت یا قرض داد.

قبل از اینکه ماشین خود را به ترکیه وارد کنید، باید تمام مدارک لازم را دریافت کنید. اولین قدم دریافت گواهی مبدا (CO) است. این سند کشور مبدا کالا را تایید می‌کند. اکثر کشورها برای کالاهای خاصی به این سند نیاز دارند. یک گواهی معتبر از کشور شما باید با پیش فاکتور همراه باشد. این سند باید به ترکی نیز ترجمه شود.

قوانین ورود خودروی خارجی به ترکیه

به منظور واردات خودرو به ترکیه، شما باید در اسناد گمرکی یک کارت ورود موقت به نام “کارنه وسایل نقلیه خارجی” (کارت آبی) دریافت کنید، طبق قوانین و مقررات واردات خودرو به ترکیه. با این کارت، شما می‌توانید خودروی خود را به‌صورت موقت و برای استفاده شخصی وارد کنید، تا زمانی که در کشور مقصد ثبت‌شده باشد.

باید توجه داشت که محدودیت زمانی وجود دارد و شما می‌توانید حداکثر تا 730 روز با خودرو در ترکیه اقامت کنید. این محدودیت زمانی معتبر است در صورتی که قبل از ورود مجدد، شما و خودرو به مدت 185 روز در خارج از کشور اقامت داشته باشید.

به علاوه، اگر دارای ویزای بازنشستگی هستید، ممکن است بتوانید خودرو خود را به مدت 1 سال در ترکیه نگه دارید. همچنین، در صورتی که شما دیپلمات خارجی هستید، می‌توانید از وزارت امور خارجه ترکیه یک پلاک دیپلماتیک بدون مالیات دریافت کنید.

چه کسانی می‌توانند به ترکیه خودرو وارد کنند؟

مطابق با مقررات و قوانین گمرکی واردات خودرو به ترکیه، افراد خارجی اجازه ورود خودروی شخصی به ترکیه را ندارند، مگر اینکه برای کار، تحصیل یا بازنشستگی به این کشور نقل مکان کنند. در این صورت، آنها می‌توانند خودرو را با استفاده از کارت ورود موقت وسایل نقلیه خارجی (کارت آبی) وارد ترکیه کنند. این کارت می‌تواند از طریق اتحادیه تورینگ و اتومبیل ترکیه دریافت شود.

انواع پلاک خودروهای خارج از کشور به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. پلاک دیپلماتیک: افرادی که در اختیار گذرنامه دیپلماسی با مجوز ویژه از وزارت امور خارجه ترکیه هستند، می‌توانند برای خودروی خود پلاک دیپلماتیک (پلاک معاف از مالیات) دریافت کنند.
  2. پلاک آبی: برای سایر دارندگان پاسپورت خارجی که دارای مجوز کار و اقامت در ترکیه هستند، پلاک آبی اعطا می‌شود. این پلاک نیز به معنای مجوز موقت و استفاده از خودرو در ترکیه برای این افراد است.

مالیات‌های اعمال‌شده بر خودروهای جدید

مالیات خودروهای جدید در ترکیه بسته به مدل متفاوت است. مالیات بر مصرف ویژه (SCT) بر قیمت خالص خودرو اعمال می‌شود، در حالی که مالیات بر ارزش افزوده بر روی کل هزینه خودرو ارزیابی می‌شود. نرخ‌های مالیات بر مصرف ویژه متفاوت است و از ۳ درصد برای خودروهای برقی تا ۱۶۰ درصد برای خودروهای بنزینی متغیر است.

مالیات بر مصرف ویژه (SCT) از خودروهای جدید با حجم موتور بین ۱.۶ تا ۲.۰ لیتر دریافت می‌شود. قیمت قبل از مالیات در ۱.۸ یا ۱.۱۸ ضرب می‌شود تا مقدار SCT اعمال شود.

طرح مالیاتی جدید با هدف جلوگیری از واردات خودروهای جدید و هدایت تقاضای باقیمانده به سمت خودروهای تولید داخل است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بازار داخلی ترکیه تحت سلطه خودروهای وارداتی است. در نتیجه، تغییر به سمت تولید داخلی احتمالاً در بازار خودروهای دست دوم بارزتر خواهد بود.

رژیم مالیاتی جدید در ترکیه، داشتن خودرو را گران می‌کند. مالیات خرید آن می‌تواند قیمت خودرو را دو برابر کند و ترکیه را به یکی از گران ترین کشورهای جهان برای استفاده از خودرو تبدیل کند. بسته به نتیجه بحث های جاری در مجلس، مالیات می‌تواند حتی بیشتر شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا طرح مالیاتی ترکیه بسیار متفاوت است. حقوق ورودی و گمرکی کشور علاوه بر گران‌بودن، قابل رقابت در بازار نیست. علاوه بر این، شرایط خاص مربوط به هویت مالک، واردات خودروی جدید در ترکیه را دشوار می‌کند.

طرح مالیات بر وسایل نقلیه موتوری یکی از مهم‌ترین مالیات بر ثروت در ترکیه است و سهم عمده ای از درآمد مالیاتی را تشکیل می‌دهد. این مالیات با سایر انواع مالیات از جمله مالیات بر ارث و انتقال متفاوت است. نرخ مالیات به چندین ویژگی وسیله نقلیه بستگی دارد. علاوه بر سال مدل، ظرفیت موتور، وزن و قیمت خودرو.

اجاره ماشین در ترکیه

اجاره خودرو در ترکیه آسان است و تنها به چند مدرک اولیه نیاز دارد. شما به گواهینامه رانندگی و پاسپورت معتبر نیاز دارید. همچنین اگر از خارج از ترکیه رانندگی می کنید، باید مجوز بین‌المللی رانندگی (IDP) داشته باشید. بسیاری از آژانس‌های کرایه اتومبیل از شما می‌خواهند که سپرده کارت اعتباری (معمولاً بین 100 یورو تا 1000 یورو) ارائه دهید، اما برخی این کار را نمی‌کنند.

هزینه اجاره ماشین

هزینه کرایه ماشین در ترکیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اجاره ماشین در ترکیه به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از حومه و شهرهای این کشور دیدن کنید. ترکیه یک کشور بزرگ است و چیزهای زیادی برای دیدن ارائه می‌دهد. به‌طور معمول، اجاره ماشین از فرودگاه ارزان‌تر است.

مسیرهای امن

جاده‌های ترکیه در وضعیت خوبی هستند. در حقیقت، بسیاری از تونل‌ها به‌صورت کامل روشن هستند و نشانه گذاری های خوبی دارند. لازم نیست نگران گم شدن در تاریکی یا سرگردانی باشید. شبکه جاده‌ای مدرن و قابل اعتماد است، بنابراین می‌توانید از سفری دلپذیر در ترکیه لذت ببرید. هنگام رانندگی در ترکیه مهم است که قوانین جاده را به خاطر بسپارید. باید بدانید که قوانین رانندگی ترکیه بسیار سختگیرانه است.

اطمینان از بیمه

باید مطمئن شوید که ماشین اجاره‌ای که اجاره می کنید دارای بیمه معافیت خسارت برخورد باشد. این بیمه شما را در صورت تصادف پوشش می‌دهد، اما خسارت وارده به خودروهای دیگر یا خودروی شما را پوشش نمی‌دهد. همچنین، اگر در حالت مستی یا در یک منطقه خطرناک رانندگی می کنید، هزینه یدک‌کش را پوشش نمی‌دهد.

اگر مایل به خرید ملک در ترکیه هستید، لطفا از آخرین لیست املاک ترکیه دیدن کنید.

کتاب الکترونیک ما حاوی همه مقالات مفید برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در ترکیه و قبرس است، این کتاب به‌صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد، در صورت نیاز فرم زیر را کامل کنید و از طریق ایمیل آن را دریافت نمایید.
[wpforms id=”24273″]


اگر این مطلب را مفید دانستید لطفا از طریق شبکه های اجتماعی زیر با دوستان خود به اشتراک بزارید.

مقایسه ملک ها

مقایسه